Potasyum Düşüklüğü Belirtileri ve Tedavisi
19 Temmuz 2024

Potasyum Düşüklüğü Belirtileri ve Tedavisi

Potasyum Düşüklüğü ve Belirtileri

Potasyum düşüklüğünün başında düzensiz kalp atışı gelmektedir. Hücre ve organların fonksiyonlarını düzenli olarak yerine getirebilmesini sağlayan potasyum eksikliğine hipokalemi denir. Vücudun fazla su kaybetmesi ve bazı ilaçların sıkça kullanılması sonucu ortaya çıkan bu hastalığın ilk belirtisi düzensiz kalp atışıdır. Potasyum eksikliği sonucunda görülen ishal ve kusma, kalp krizi riskini artırmaktadır.

Kas ve Sinir Sistemi Belirtileri

Potasyum eksikliği başta kalp kası olmak üzere kaslar üzerinde olumsuz bir etkiye sahiptir. Kaslarda spazm, seğirme ve kasılma sıkça görülebilir. Daha çok kol ve bacak kaslarında görülen bu kramplar bazı durumlarda şiddetlenebilir. Sindirim sisteminin bozulmasına yol açan bu hastalık kabızlığa neden olabilir. Akciğerlerin olumsuz etkilenmesi sonucunda nefes alıp vermede zorluk yaşama, yorgunluk, güçsüzlük, huzursuzluk, zihin karışıklığı, susuzluk ve sık idrara çıkma gibi belirtiler görülebilir.

Diğer Belirtiler ve Risk Faktörleri

Kas kasılması ve kas zayıflığı potasyum eksikliğinin başlıca belirtileri arasındadır. Kaslarda karıncalanma ve uyuşma oluyorsa potasyum düşüklüğü vardır. Bir diğer belirtisi ise kabızlıktır. Bir günden uzun süren kabızlıklarda potasyum eksiği görülmektedir. Anormal kalp ritmi ve çarpıntı da potasyum düşüklüğüne işaret etmektedir. Mide bulantısı ve kusma sonucunda potasyum eksikliği ortaya çıkar. Böbrek hastalıkları, alkol tüketimi, idrar söktürücü ilaçların fazla alınması ve kahve tüketimi de potasyum düşüklüğüne yol açan etkenler arasında yer alır.

Potasyumun Sağlık Üzerindeki Etkileri

Potasyum yerine tuzun aşırı alınması, kişide böbrek taşına veya kemik erimesine yol açabilir. Potasyumun yeteri miktarda alınması böbrek taşını önler, felç riskini azaltır ve kemik erimesini geciktirir. Sebze ve meyvelerde bol miktarda bulunan potasyumu yetişkin bir kişi günde 4-7 gram alması yeterlidir.

Potasyum İçeren Besinler

  • 1 adet portakalda 237 mg
  • Muzda 467 mg potasyum bulunmaktadır.
  • Domates
  • Badem
  • Ay çekirdeği
Pek çok sebze ve meyve çok fazla tüketen kişilerin günde 8-11 mg potasyum alması sağlanır.

Potasyum bakımından zengin yiyecekler arasında:
  • Ispanak
  • Kayısı
  • Fasulye
  • Patates
  • Mercimek
  • Mantar
  • Pancar
  • Kuru kayısı
  • Yoğurt
  • Kavun
  • Somon
  • Domates
  • Havuç
  • Rezene
  • Brüksel lahanası
  • Muz
  • Süt
  • Soğan
  • Kivi
  • Çilek
  • Greyfurt
  • Salatalık
  • Yaban mersini
Kas ve sinirlerin normal fonksiyonlarını gerçekleştirmesini sağlayan potasyum minerali, vücudun pH değerini (elektrolit ve asit-baz dengesini) sağlar. Vücudumuzda %95'i hücrelerde bulunan potasyum, yüksek tansiyonu düşürücü bir özelliğe sahiptir. Vücudun potasyum ihtiyacını artıran nedenler arasında az su içme, fiziksel aktivite, aşırı terleme, ishal ve idrar söktürücü ilaçların sıkça kullanılması yer alır.

Potasyum Eksikliğinden Korunma

Bu hastalıktan korunmak ve bağışıklığınızı güçlendirebilmek için bol sebze ve meyve tüketilmeli ve günde 2-3 litre su içilmelidir.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Potasyum Diyeti Listesi

Potasyum Diyeti Listesi

Haber Bülteni

Güncel

Potasyum Gübresi Faydaları Nelerdir?

Potasyum Gübresi Faydaları Nelerdir?

Güncel

Potasyum Tiyosülfat Fotosentez

Potasyum Tiyosülfat Fotosentez